Sobre el nou Pla Docent de la Facultat de Ciències Polítiques (UAB)

Com he anat explicant en aquest bloc, la proposta de Nou Pla Docent de l'Equip de Deganat de la meva antiga Facultat (Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB) no té el suport estudiantil, però tampoc de part del professorat. Liderats per EPS (associació d'estudiants de facultat plural vinculada a ÈPICA), els estudiants han  posat sobre la taula els arguments socials en contra i estan -amb l'ajuda d'alguns responsables interns d'ÈPICA com un servidor- acostant posicions amb bona part del PDI.


Alhora, voldria exposar que sóc conscient de que he d'actualitzar més sovint el bloc i explicar que duem a terme des de la coordinadora d'estudiants ÈPICA, però amb la feinada com a Responsable de Debat i Formació d'ÈPICA i Portaveu de GEP no tinc gaire temps. És evident que sent estudiant de comunicació política a l'ICPS (UAB) hauria de saber que sense comunicació (reconeixement de la feina feta), no serveix de massa dur-la a terme políticament parlant.

Però tornem al tema. 

Avui a La Vanguardia el mateix Degà, Salvador Cardús s'hi ha tornat a referir. L'article titulat "Cuando lo progre es no cambiar". Ha exposat que "en la univesidad ocurre otro tanto. Acurrucados bajo grandes proclamas ideológicas, nos resistimos a los cambios organitzativos necesarios que podrían justificar la inversión pública necesaria para educación superior. (...) Pero lo último en progresismo universitario está en no cambiar nada. (...) Hace pocos días (...) un estudiante (...) me dijo "¿Y por qué no dejamos las cosas tal como están?". D'entrada no entenc perquè calen canvis organitzatius per justificar una inversió pública com la de la mitjana europea en educació superior. Per altra banda generalitza i confon una postura ideològica (el progressisme) amb una actitud política (resistència, bloqueig). A mi que em diguin "conservador" (i més sent catòlic) per resistir-me a regressions socials no en tinc cap de problema. A més, deixa entreveure que ell no fa ús de la ideologia, lo qual és fals ja que tots els humans en tenim i ens movem en uns paràmetres ideològics (tots tenim cosmovisió, ideals, valors; siguin els que siguin, en positiu o en negatiu). Però clar, està mal vista: no té pedigrí com la tècnica o la tecnologia. A més, generalitza: perquè deixa entreveure que els estudiants no han presentat alternatives. Precisament, al Coordinador General d'EPS, al meu amic Oriol Ibàñez, li vaig comentar la possibilitat -ja comentada a un PDI de la Facultat, durant l'anterior curs quan EPS era EPA- de distribuir estudiants de matí a la tarda.

Les formes són correctes, el fons no
Jo no em poso amb les formes. Per sort des de fa temps que tenim un Degà -que jo vaig votar com a representant d'estudiants a favor- que dona la cara (si cal, podem recordar el fatídic dia en el qual el SEPC li va fer la campanya electoral a UPyD, en el qual a Cardús li van tirar pintura).

És un Degà que lidera, que proposa i que escolta els estudiants i fa que puguin tirar endavant les seves propostes (-> enllaç per evidències d'això). El Degà ha informat abastament, amb un Butlletí informatiu especial, quan li van fer una concentració al davant del Deganat va dedicar una xerrada als que es concentraven demanant una aula a LSLIPI, quan gràcies a EPS van muntar dos sessions Debat demanant-ho el Consell d'Estudiants de la Facultat entre els estudiants i el propi Degà, etc. 

D'explicacions i arguments n'ha donat. Falten dades. Moltes. Ni els amics d'EPS ni jo -com a responsable de debat i formació de la coordinadora d'estudiants- encara hem rebut cap més informació que "ja han sortit públiques les ràtio alumne/professor" i que a no recordo quin web hi ha dades agregades d'Universitat sobre les ràtio tant baixes que tenim a les tardes. Primerament, les aules del matí continuaran estan plenes a vessar. La massificació sembla que el Procés de Bolonya no l'ha solucionat tot i les promeses dels pro-Bolonya. Segon; treien tardes, matins continuarà igual o pitjor (si algú de tardes agafa matins). I això, si fos cert que a les tardes la ràtio és baixa. A Primer curs per experiència pròpia és fals.

EPS i els estudiants de Polítiques  reben el suport d'ÈPICA i EREA
Per donar recolzament vaig redactar i impulsar aquests dos manifests penjats pels suros de la meva antiga Facultat i vaig assistir juntament amb en David i en Guillem (firmants del Comunicat d'ex representants que adjunto a continuació) a la primera Sessió Debat per informar del comunicat d'EREA i per donar la meva visió de tot plegat i alguna dada interessant -o que a mi em semblava que ho era-.

Comunicat d'ex representants d'estudiants de Ciències Polítiques i Sociologia (UAB) en contra del nou Pla Docent



Els sotasignants, membres d'EREA -Associació d'ex representants d'estudiants actius de les Universitats Catalanes-, volem manifestar el nostre suport a tots els estudiants que s'estan mobilitzant dintre a la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB.

En especial, a l'associació plural d'estudiants "Estudiants de Polítiques i Sociologia" (EPS) -de la qual estem agermanats- i sobretot, als seus representants d'estudiants a la Junta de Facultat i al Claustre (a través de la coordinadora d'estudiants ÈPICA).

Considerem molt desencertada la proposta de l'Equip de Deganat liderat per l'excel·lentíssim Salvador Cardús d'eliminar el torn de matí i de tarda substituint-lo per un únic torn de 9h a 5h, similar al que teníem a l'educació obligatòria, sobretot, el que teníem a Primària.

Aquest canvi de Pla Docent significa -ara, definitivament- la incompatibilitat d'aquells estudiants que treballen, de forma parcial, alhora que estudien per pagar-se els estudis. A la UAB, són més de la meitat segons l'Estudi de Mobilitat de la UAB del 2009.

És doncs, una regressió social sense precedents a un model d'Universitat Pública socialment responsable, eficaç i on el dret a l'educació superior és universal per a tots aquells que siguin aptes intel·lectualment parlant, per a accedir-hi. El pobre sistema de beques estatal -tant en qualitat, quantitat com en transparència- conjuntament amb el model "full time" (dedicació exclusiva als estudis) de l'estudiant després de les reformes del Procés de Bolonya, ja són traves econòmiques (costos d'oportunitat) que redueixen l'esperit universalista al qual està obligat a basar-se qualsevol Universitat Pública que entengui les seves funcions socials en una societat democràtica basada en la igualtat d'oportunitats.

Entenem que forces mesures -com el Pla de Comunicació, o algunes incloses en el nou Pla Docent com ho és la introducció de l'anglès en algunes assignatures- que han estat impulsant des de l'Equip de Deganat, han estat satisfactòries per haver estat consensuades amb la comunitat universitària de la Facultat. No cal esmentar les que han estat ideades i impulsadespels representants d'estudiants de la PEF, EPA i EPS, en els últims anys. És aquest el model de govern universitari: debat públic i consens. Veient les informacions versades en un Butlletí Informatiu Especial de la Facultat i la disposició del Degà a dur a terme reunions oberts i debats amb tot el moviment estudiantil de la Facultat; entenem que encara estem a temps de recuperar la sensatesa amb aquest canvi d'horari.

En l'anterior curs, semblava que els representants d'estudiants d'EPA i part del professorat, l'Equip del Degà havia deixat de banda aquesta iniciativa per antisocial. Sembla doncs que aquest curs, sota un argument força pobre, continuent exposant que els estudiants que treballen (un model d'estudiant molt propi de la UAB) se'n vagin a la UOC o facin una via lenta que amb el mateix Pla Docent queda inoperant. Aquest nou Pla Docent deixa a tots els que treballen de forma parcial pel matí i per la tarda o que fan alguna activitat completament necessària (la cura d'un malalt pot ser-ne un exemple), en una situació de greuge comparatiu i de quasi completa impossibilitat d'accedir a les carreres que du a terme aquesta Facultat.

Als companys d'EPS (bona part, representants d'estudiants a la Junta de Facultat) ja els hem fet saber algunes alternatives per complir el ràtio professor-alumnes com re col·locar els estudiants de matí a la tarda -si no tenen cap activitat important que duguin a terme a la tarda-.

És per això, que en nom de la Declaració de Bellaterra -base del model democràtic, social i modern d'Universitat Pública-, de l'igualtat d'oportunitats i de la necessitat de tenir una societat més culte; considerem el nou Pla Docent un atac propi d'una concepció econòmica elitista de la funció pública i social de la Universitat Pública que no té espai en el marc de l'Universitat Pública. Donem suport a EPS, ÈPICA i a tots els estudiants mobilitzats entorn la Plataforma contra el nou Pla Docent. I estem a la seva disposició.

Alhora, demanem a l'Equip de Deganat una reflexió sobre quin camí estan escollint i sobre la responsabilitat social que tenen. En definitiva, considerem que les reformes dutes a terme en anterioritat han estat positives pels estudiants, i per tant, creiem que seria una equivocació fer un gir elitista i regressiu d'aquestes característiques.

Escrit per Joan Gil
Portaveu provisional d'EREA -Associació d'ex representants d'estudiants actius de les Universitats Catalanes-

Signants:

Marc Perpinyà Ortega, ex fundador i portaveu de la plataforma d'estudiants "Plataforma d'Estudiants de la Facultat (PEF)" i ex representant  d'estudiants de la mateixa Facultat. Estudiant de Ciències Polítiques. Firmant del grup de suport a ÈPICA.


Joan Alginet, ex fundador i portaveu de la Plataforma d'Estudiants (PEF) i representant d'estudiants a la Junta de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia (UAB) durant els cursos 2008/09 i 2009/10. Estudiant de màster de la UAB.

Òscar Sierra , ex representant d'estudiants a la Junta de Facultat de CC.PP. i Sociologia de la UAB el curs 2009/10 per la PEF. Llicenciat en Ciències Polítiques i de l'Administració per la Facultat.

Héctor Sánchez Margalev, ex representant d'estudiants a la Junta de Facultat per la PEF el curs 2009/10. Estudiant d'ERÀSMUS de Ciències Polítiques.

Joan Gil Oliveras, ex portaveu de l'associació d'estudiants catalanista i progressista "Estudiants per a una Política Activa (EPA)", ex membre del Consell d'Estudiants com a delegat de 4rt curs i ex representant d'estudiants a la Junta de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia (UAB). Impulsor de la coordinadora d'estudiants "ÈPICA. Units Sumem" del qual n'és Responsable de Debat i Formació (RDF). Llicenciat per la Facultat. Estudiant de màster (ICPS UAB) i portaveu del Grup d'Estudiants de Postgrau (GEP).
N
Cristòfol Torra Duran, ex membre de la PEF i ex representant d'estudiants de la Facultat de CIències Polítiques (UAB). Estudiant de Ciències Polítiques.

David Casanella Heredia, ex representant d'estudiants per la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia a la Junta de Facultat i al Claustre de la UAB, així com ex coordinador de la PEF. Estudiant de màster (EBAI UAB).

Nerea Pinilla, ex representant d'estudiants a la Junta de la Facultat per PEF el curs 2009/10.


Guillem Carbó, ex representant d'estudiants de la Junta de Facultat de Ciències Polítiques (UAB) per la Plataforma d'Estudiants (PEF) el curs 2008/09. Va ser coordinador de la PEF el curs 2009/10 i representant d'estudiants de la Facultat a la Comissió del Rectorat per a una remodelació del model de Festa Major de la UAB. Estudiant de Polítiques.

Andreu Batlle IV, ex membre d'Estudiants per a una Política Activa (EPA) en temes d'igualtat de gènere i ex portaveu de la mateixa associació d'estudiants al Consell d'Estudiants de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. Estudiant de Polítiques.

.

I el de la coordinadora de la qual forma part EPS:

Comunicat d'ÈPICA davant la proposta de Nou Pla Docent de la FCPS (UAB)


Davant de la proposta de l'Equip de Deganat de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB, ÈPICA -coordinadora d'estudiants i segona força al Claustre de la UAB hem decidit:

- Posicionar-nos en contra d'aquest nou horari que substitueix el torn de matí i tarda per un de les 9h a les 17h, perquè comporta un greuge comparatiu pels estudiants que treballen parcialment pel matí o la tarda per pagar-se els estudis als quals tenen dret a accedir.

- Celebrem la bona feina institucional, informativa i mobilitzadora dels representants d'estudiants i membres d'EPS (Estudiants de Polítiques i Sociologia) perquè no s'aprovi.

- Entenem que aquest gir anti-universalista del dret a l'educació superior no fa honor a la bona feina feta fins ara per l'Equip de Deganat.

Esperem doncs, que tot es resolgui positivament.
ÈPICA, Units Sumem
23 de febrer del 2011

La resposta de l'Equip de Deganat a la "falta" de diàleg que critica l'Assemblea:
Comunicat de l’equip de deganat
Sobre el debat obert per la proposta de nova organització docent
 1. A la Junta de Facultat del dia 31 de gener, l'equip de deganat vam informar de les línies bàsiques d'una proposta de canvi ambiciós en la planificació docent. Mitjançat una votació indicativa favorable, es va obtenir autorització per aprofundir-hi i encetar un diàleg amb la comunitat acadèmica per tal de portar un projecte definitiu de Pla Docent a la Junta de Facultat del dia 2 de març per, si s'esqueia, aprovar-lo.
 2. El dia 7 de febrer vam fer públic un document sobre la proposta en el punt de desenvolupament en què estava en aquella data, a través del butlletí que arriba a tots els membres de la Facultat i amb el prec de rebre crítiques i suggeriments.
 3. Tant a la Junta de gener com al document del Butlletí núm. 36 del dilluns 7 de febrer hem sostingut que la transcendència dels canvis proposats demana un consens ampli de tota la comunitat, que va més enllà d'una simple majoria a la Junta i per això demanem un diàleg obert.
 4. L'equip de deganat hem iniciat contactes a tots nivells -departaments, unitats, Consell d'Estudiants, grups d'estudiants de tarda, etc.- i hem atès totes les demandes d'informació -presencialment, per mail, facebook o twitter- per tal de recollir crítiques, esmenes i suggeriments, en vista de valorar l'oportunitat i el procediment dels canvis proposats. Aquests contactes ens han fet arribar demandes prou importants com la de no aplicar els canvis als cursos ja iniciats.
 5. Durant la setmana que avui comencem seguirem amb aquest treball de diàleg a través de les reunions convocades pel Consell d'Estudiants de dimecres a les 15:00 i dijous a les 13:00, de la reunió preceptiva de la Comissió d’Ordenació Acadèmica que se celebrarà el dimecres 23 i d’entrevistes que se'ns han demanat, tutories individualitzades o reunions amb professorat.
 6. De la proposta inicial en volem reiterar els objectius bàsics:
-          Millorar la qualitat dels estudis que ofereix la Facultat per aconseguir uns índexs d'èxit i rendiment superiors als actuals, i disminuir les altes taxes d'abandonament
-          Oferir una organització docent -d'horaris, mida dels grups i tipus d'activitats- adequada als compromisos adquirits amb l'actual Pla d'Estudis i la metodologia docent que s'hi estableix
-          Definir un sistema de via lenta ben estructurat per tal de garantir la compatibilitat dels estudis amb situacions personals de no disponibilitat de temps complet, bé siguin d'ordre laboral, per cura de les persones, accés a la universitat per les noves vies de més de 40 anys, i altres.
 7. Així mateix, també volem deixar ben establert que:
-          En tot cas es respectaran els drets adquirits dels estudiants matriculats en cursos anteriors al 2011-12
-          La proposta no contempla cap tipus de disminució de recursos docents sinó que en busca una utilització més eficient. Es manté el mateix nombre de grups, la mateixa taxa d’alumnes per professor (16,5) i permet l’equilibri en la dimensió dels grups
-          En darrer terme, la motivació de la proposta és la d'actuar amb la màxima responsabilitat en la utilització dels recursos públics que es posen a les nostres mans i de poder-ne donar comptes.
8. Des del deganat reiterem la voluntat de diàleg que des del primer dia ha caracteritzat la nostra gestió per tal de poder prendre la decisió més convenient i amb el màxim consens.

Equip de deganat de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
21 de febrer de 2011

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Article "Salut mental i capitalisme: Què en diuen les dades i certa filosofia?"

Gràcies per ser el meu amic