Valoracions sobre l'Estatut de l'Estudiant Universitari de l'Estat

La fotografia no té cap vinculació amb el tema tractat:
és un record de la feina duta a terme per EPA el curs passat
Recentment, s'ha aprovat l'Estatut de l'Estudiant Universitari de l'Estat. Des de l'aprovació de la LOU del PP (2001 -com passa el temps, eh...-), que posteriorment fou modificada pel PSOE (2007 -estil promesa no complerta de ZP de refer-la de nou-), que s'havia de redactar i aprovar. 



En aquest bloc, i sobretot en el de l'Enric Canela, s'ha seguit tot el procés d'elaboració sota l'atenta mirada dels sindicats d'estudiants espanyols i el moviment estudiantil a l'Estat, en general. Doncs ja el tenim aquí. Ara caldrà: valorar-lo i fer-hi front. Jo he anat tard a comentar-ho i no hi he fet massa esment, perquè ha estat una cosa que no ens ha tocat de ple a Catalunya: cap sindicat d'estudiants català (amb pes a les federacions associatives espanyoles), cap coordinadora d'assemblees, cap grup estudiantil més o menys important; -a excepció d'AJEC i el Sindicat d'Estudiants-, hi ha participat plenament. És per això, que ja calia una valoració estrictament personal. 

Aquest Nadal me l'he estat llegint. Tot i que no tenia massa ganes de fer res. I avui, n'hem parlat, com a responsable intern d'ÈPICA -amb altres companys de la coordinadora d'estudiants-, amb la responsable de participació de l'Edifici d'Estudiants, Anna València, i el Delegat d'Estudiants, Joan Lluís Pérez. En aquest article parlaré del procés d'elaboració, en el següent hi haurà la meva opinió personal.

També m'agradaria exposar que no m'han donat cap beca de col·laboració  a la UAB ni al CCCB de Barcelona i és per això que no estaré tant per la UAB o per Barcelona com em pensava a principis de curs.

Què dèiem abans de l'aprovació del Estatuto?

Us faig un breu recull del procés d'esborranys.

  • Del meu bloc:
Declaracions bomba: «nadie está diciendo que colaborar con la empresa nos deja en sus manos» (novembre del 2008). "Contra los encierros. Y cuando las más importantes universidades españolas están viviendo encierros y manifestaciones estudiantiles, Rubiralta no fue en absoluto condescendiente con ellos. «Estamos hablando de un Estatuto del Estudiante para que su voz se coloque en el centro de gravedad de las políticas de los próximos meses, y esto se hace mejor con una voz constructiva que con una protesta asamblearia en donde, al cabo de un tiempo, nadie sabe exactamente qué se está reivindicando». E insistió en que «la Universidad es diálogo y debate, y tiene los marcos suficientes como para no crear otro, folclórico, en unos encierros en los que no se sabe muy bien quién controla a quien»."
Article del bloc sobre la meva facultat: Nous reglaments pels nous Consells d'estudiants (setembre del 2009). "Aquest any d'acord amb el nou Estatuto del Estudiante, el gran canvi que comportarà per les nostres facultats, és que caldrà adaptar el Consell d'Estudiants (òrgan actiu o innactiu i no funcional segons la facultat) a la figura del nou Consell d'Estudiants que dibuixa aquest nou Estatut de l'estudiant fet pel Ministeri. Per això, els membres d'EPA estem treballant en recopilar informació sobre el nou Estatut d'Estudiants ja que haurà de ser la base en la qual modificar el reglament del Consell d'Estudiants. La meva postura personal per no enganxar els dits a les noves generacions és que es doni la llibertat més gran possible a la creació d'associacions i organitzacions d'estudiants, així com consells de delegats, assemblees d'estudiants, grups de discussió, etc." Amb el temps i ja llicenciat, reconec que aquesta postura flexible i adaptadora als nous temps és la correcte. Quan es va re fundar l'associació alternativa de la facultat, fet que va comportar la desaparició del nom "EPA" i la seva substitució per "EPS", em van demanar la meva opinió -ja que comportava la desaparició d'EPA- i em van fer assistir a la reunió d'aprovació dels Estatuts d'EPS -per tal de donar la meva opinió al respecte, tot i  ser llicenciat, cosa que agraeixo profundament ja que són "petites coses" que et fan sentir molt bé.
Un altre fragment del meu article: "Per exemple, seria molt negatiu que l'assemblea fos per reglament [del mateix Consell d'Estudiants de la Facultat] l'òrgan de decisió i representació d'estudiants perquè un sector el podria controlar i se'n podria apropiar tot i l'entrada de nous estudiants. Tot i que el nou Estatuto fet pel PSOE anti-assemblees no va encaminat cap aquí, evidentment. (...)
El borrador
- La reunió-debat amb algunes organitzacions de representants d'estudiants." 
Com ja vaig avisar en Notícies de l'UAB d'inici de curs (setembre de 2009). "Em dona la impressió que aquest nou reglament [que creava -o millor dit, re fundava, el Consell d'Estudiants de la Facultat de Polítiques i Sociologia] "s'estendrà" a la resta de facultat[s]." 

  • Fragments del bloc del Canela:
Bolonya: Solucions a la vista (desembre 2008). Es presentava des del Ministeri l'Estatuto de l'Estudiante com una solució als problemes que reivindicava el moviment anti-Bolonya.
Per resoldre el conflicte del procés de Bolonya cal abordar els problemes reals (gener 2009) "La ministra de Ciència i Innovació va presentar als representants dels estudiants universitaris l’esborrany de l’Estatut del Estudiant Universitari. (...) Els estudiants que negocien representen molt poc als universitaris catalans. No entro a valorar si representen molt o poc als d’altres comunitats autònomes però la Coordinadora de Representantes de Estudiantes de Universidades Públicas (CREUP), la Federación de Asociaciones de Estudiantes Progresistas de España “Giner de los Ríos” (FAEST), la Confederación Estatal de Asociaciones de Estudiantes (CANAE) y el Sindicato de Estudiantes (SE) tenen poc a veure amb les associacions catalanes. (...) Crec que és un error ja que a Catalunya les protestes són destacables." 
És un article molt interessant, en el qual hi estic molt d'acord, sobretot quan diu que la LOU i el mateix Estatut parlen de "compaginar feina i estudis" (reivindicació del moviment anti-EEES): "Jo no estic en contra de prendre mesures que permetin als estudiants fer alguna feina, està molt bé, però quedi clar que sense un sistema de beques el Procés de Bolonya, si es fa bé, comportarà la discriminació dels estudiants amb menys possibilitats econòmiques. Sense beques prou ben dotades, els estudiants amb menys recursos estaran obligats a allargar els seus estudis o anar obtenint resultats molt baixos."
L’esborrany de l’Estatut de l’Estudiant Universitari (febrer 2009) Fragment a destacar: "De fet segueix la clàssica fórmula espanyola d’exhaustivitat i reiteració i pràcticament no diu res que no diguin altres normatives vigentsAra, al veure com estarà format, em reafirmo en que és enemic de la distribució de poders entre las comunitats autònomes i l’Administració General de l’Estat. I vist des de Catalunya potser condicioni la presència de les associacions estrictament catalanes en benefici de les que tenen més implantació en altres àrees de l’Estat." 
Problemes amb el futur Consell d’Estudiants (gener 2009) "Certament no sempre els interessos que defensen els rectors han de coincidir amb els de cada col·lectiu. Per salvar això hi ha les associacions o sindicats que porten els problemes que pugui haver o escolten el que diu el Ministeri a les corresponents meses de negociació. Amb els estudiants hi hauria de funcionar igual. El problema és que el govern ha volgut presidir aquest consell d’estudiants i unificar la negociació o consulta perquè els estudiants estan atomitzats, però la solució, reglamentista, no és bona."  
Vist-i-plau al Consell d’Estudiants espanyol (abril del 2010). "No conec el document definitiu, però el fet que no intervinguin les comunitats autònomes en el procés, una mostra de centralisme equivocat, fa que no m’agradi el model."
Estatut de l’Estudiant Universitari, calia tot això? (desembre del 2009). "De fet la majoria de les coses importants ja estan a les lleis. Això sí, diu coses importantíssimes. Els antics estudiants universitaris podran agrupar-se en associacions… Gràcies per l’aportació. Diu que faran i tot. Les associacions faran el que els doni la gana no el que digui aquest estatut."


  • D'Especial Bolonya:
"Per finalitzar, afegeix que s’està negociant l’Estatut de l’Estudiant Universitari SENSE ABSOLUTAMENT CAP ASSEMBLEA, com sempre, és més fàcil xerrar amb vells amics (Sindicato de Estudiantes) i altre espècies de les quals podeu consultar aqui les seves webs, semblen organitzacions bessones:Coordinadora de Representantes de Estudiantes de Universidades Públicas (CREUP) ,Federación de Asociaciones de Estudiantes Progresistas de España (FAEST) ,Confederación Estatal de Asociaciones de Estudiantes (CANAE), Sindicato de Estudiantes."
Més detalladament: ANÀLISI DEL SEGON ESBORRANY D’ESTATUT DE L’ESTUDIANT UNIVERSITARI

  • Fragments d'un article del diari El Mundo (extret del bloc d'Enric Canela):
"La Coordinadora de Representantes de Estudiantes de Universidades Públicas (Creup), la Federación de Asociaciones de Estudiantes Progresistas de España (Faest), la Confederación Estatal de Asociaciones de Estudiantes (Canae) y el Sindicato de Estudiantes (SE) fueron las cuatro asociaciones que tuvieron el privilegio de recibir en exclusiva el borrador del Estatuto. 

Este organismo, que nacería para aglutinar la representación estudiantil en un órgano colegiado nacional inexistente hasta el momento, ha centrado las críticas.
El órgano, que entre otras cosas tendrá potestad para elevar propuestas al Gobierno, reunirá, según se establece en el borrador, a dos estudiantes de cada centro, tanto público como privado, estará presidido por quien ocupe la cartera del Ministerio y contará además con un vicepresidente primero, un secretario y un vicepresidente segundo. Este último será un estudiante, mientras que los otros dos serán cargos ministeriales.
Esta fórmula de organización es la que ha desatado más críticas. «La estructura de este órgano es totalmente antidemocrática», afirma Alfredo Almendro, miembro de Estudiantes en Movimiento, alumno de la Facultad de Filosofía de la Universidad Complutense y presidente de la Delegación Central de Alumnos de dicha institución. Bajo su punto de vista, tal y como está diseñado el Consejo, «se persigue crear un órgano de legitimación ministerial».
La crítica también se apoya en que, junto a los cargos ministeriales y a los dos estudiantes de cada centro, el Consejo estará formado por otras cinco personas designadas por la Presidencia y por «una representación de las asociaciones más importantes con amplia implantación a nivel territorial», según reza el artículo 57 del borrador."

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Article "Salut mental i capitalisme: Què en diuen les dades i certa filosofia?"

Gràcies per ser el meu amic