Cada cop més matriculacions a la Universitat Oberta de Catalunya

La universitat UOC és una bona universitat a distància. Com diu Canela al seu bloc. Ara bé, darrere del suposat èxit (cada cop s'hi matriculen més alumnes) "del model UOC" hi ha quelcom d'obscur que jo ja vaig parlar-ne en un debat a la meva ex Facultat quan debatíem l'aplicació del Pla de Bolonya en les nostres titulacions. La primera raó de l'augment és la crisi i el segon  és el fet pel qual Imma Tubella (la rectora) ha anat a tants debats mediàtics sobre el Procés de Bolonya. 


En un debat a la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB vaig exposar com a representant d'estudiants que l'accés a la Universitat Pública amb el nou model d'avaluació i docència (amb assistència obligatòria) del Pla de Bolonya; comportaria greus problemes pels estudiants de la classe treballadora, i sobretot als que tenen més dificultats (els de classe obrera baixa). Vaig recordar que la UAB no és la UPF: és una Universitat on hi ha molts treballadors que estudien alhora. No com a la UPF on hi ha un perfil social d'estudiants molt concret. La majoria dels estudiants són aquells estudiants que es poden dedicar exclusivament als seus estudis universitaris. Per això, tenen avaluació continuada, per això hi ha assistència obligatòria. Des de l'Equip de Deganat es va dir que no podia ser possible mantenir aquell estudiant que només anava als exàmens i treballava durant tot el dia. Vaig dir que hi havia altres casos: estudiants que treballen a temps parcial que si poden anar a seminaris obligatoris però no a totes les classes. El Degà em va dir que per aquests hi havia "una digne" opció: la UOC. Oh! La UOC, "la solució pels que no podran seguir l'avaluació continuada del Pla de Bolonya". Doncs aquí està "l'èxit del model UOC". Jo ja ho vaig avisar. Per aquest motiu, la seva Rectora ha defensat tant el Procés de Bolonya, perquè això voldria dir que la UOC tindria més alumnes. La UOC hauria de ser una Universitat -com va ser- on els estudiants llicenciats facin formació especialitzada, segones titulacions, reciclatge dels treballadors d'una empresa, Life Long Learning, etc. Ara, hi ha més matrícules d'aquells estudiants que volen fer una carrera universitària per primer cop.

Comentaris

Enric I. Canela ha dit…
Joan,
La UOC es va crear per fer llicenciatures i diplomatures. Evidentment també postgrau, però la seva funció fou substituir la UNED a Catalunya amb un sistema modern.
L'èxit és previ a Bolonya i va experimentant un creixement continuat.
Aquesta és la història.
Joan G. ha dit…
Només expresso el què és una intuïció que tinc.

Entrades populars d'aquest blog

Article "Salut mental i capitalisme: Què en diuen les dades i certa filosofia?"

Gràcies per ser el meu amic