De mal en pitjor: l'accés a la Universitat. Sort de l'AJEC.

Altre cop, l'educació d'aquest país, centrarà els meus breus comentaris d'avui. Parlaré sobre l'accés a la Universitat, que és més car, gràcies -entre d'altres factors- als augments de matriculació per sobre de l'IPC de cada any, que augmenten el preu dels primers estudis universitaris (els Graus). Però no parlaré d'això, sinó, de la nova selectivitat.

1) Fer les coses sense previsió, planificació i consens
Se li ha de reconèixer al Conseller Ernest Maragall que de canvis, n'ha fet, i que les seves intencions de no estar-se quiet a la conselleria eren certes. Ara bé, per fer-ho malament, no cal posar-s'hi. I això, no va tant per ell, com pel seu homòleg, del Ministeri d'Educació.

Quan es va aprovar la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) sense la majoria d'actors socials que havien aprovat el Pacte Nacional per a l'Educació; vaig pensar que el Govern d'esquerres, no en tenia gaire d'esquerres en matèria educativa deixant de banda sindicats de professors, sindicats d'estudiants, ICV-EUiA i altres actors situats en la defensa d'allò públic i social. El que no sabia, és que aquesta falta de consens -que si van aconseguir amb CiU- és una pràctica que pot conduir a caos burocràtics com els que hem tingut aquest estiu amb el canvi de les PAAU. La nova selectivitat doncs, ha començat amb molt mal peu. Tot i que, després de la responsable i crítica actuació del sindicat d'estudiants AJEC, amb un bon amic al capdavant, n'Andreu Espínola, els responsables del Ministeri i de la Conselleria han solucionat alguns dels problemes que havia comportat. A través d'escoltar-los; després de diverses queixes i reclamacions enviades. Es veu que la Conselleria i el Ministeri encara no ha pogut conduir prou bé totes les solucions, i l'aplicació de les noves Proves d'Accés a la Universitat (PAAU) és un desastre. Sense consens, i sense escoltar els actors socials que donen veu a les persones que viuen directament en el món de l'educació; la Conselleria i el Ministeri no pot programar canvis com els de les PAAU sense que hi hagi problemes.
Anem per pams. Primer problema (del qual se n'ha parlat poc): els greuges comparatius per als estudiants que feien la nova selectivitat aquest curs i els que la varen fer en altres cursos. La primera fou que aquells que tenien recuperacions al juny perquè havien suspès alguna assignatura, van tenir que dur a terme aquests exàmens després de la selectivitat. Amb la qual cosa, no tenien dret a presentar-se als exàmens de la selectivitat de juny per entrar a la Universitat (si aquesta, era la seva opció preferida). Es dona el cas, doncs, que estudiants que treuen notables en totes les assignatures, menys en alguna que han de recuperar el juny, s'hagin d'esperar a fer la selectivitat al setembre (en el supòsit d'aprovar l'examen de recuperació de juny). En cursos anteriors com el que jo vaig cursar; els exàmens de recuperació de juny, es duien a terme abans de les PAAU; per tal de poder-nos presentar a la vella selectivitat. Lo qual trobo mes lògic i just, ja que sinó sembla que alguns el que faran al setembre, es repetir l'examen de selectivitat, i en canvi, serà el primer cop en el qual s'hi presentaran (si no són repetidors, és clar). Per cert, sort a tots i totes els que s'hi presentaran! Per altra banda, aquest canvi de selectivitat s'ha acabat de regular (de concretar) aquest curs. Per tant, en alguns casos, estudiants que tenien pensat acabar estudiant una carrera amb la qual podien accedir a través d'un dels itineraris triats al entrar a estudiar al Batxillerat (Socials, Econòmiques, Humanitats, Científic Sanitari, Tecnològic, Artístic, ...); es trobaven que amb els canvis de les PAAU, i amb l'itinerari que havien escollit, ja no podien accedir a aquests estudis universitaris. La nova selectivitat canviava els criteris d'accés: les ponderacions en 4 carreres. I això, ho feien, sense haver informat aquells  estudiants que ja estaven fent 2n de Batxillerat, que no sabien quina nova selectivitat els esperaria, i que es trobaven que a mig curs, els canviaven els plans. Les seves expectatives frustrades, i molts estudiants (d'entre els pocs que ja s'havien quina carrera escollirien al acabar els estudis post-obligatoris de Batxillerat) havien de mirar carreres semblants amb les quals, fer un primer curs, pel següent passar-se a la carrera que tenien pensat fer. Ho sigui, un desgavell i una injustícia; pròpia dels que no trepitgen un Institut de Batxillerat o dels que no s'informen prèviament a dur cap canvi legislatiu. En aquest cas, el Ministeri, amb la passivitat del Conseller Maragall. Segon problema: hi havia incongruències greus pel que fa al pes d'algunes assignatures en relació amb l'accés a alguns estudis de Grau universitari. Assignatures que valien molt per entrar a un Grau que no tenia gaire o gens relació amb aquestes assignatures escollides per la nova legislació. Tercer problema: en aquests canvis no es van tenir en compte, aquests estudiants universitaris que per accedir a una altra carrera continuaven tenint una nota sobre 10 (i no sobre 14, com és la nova selectivitat). Per això, l'AJEC, va proposar i així els ho van acceptar des del Govern central; augmentar-lis la nota fins a 14. Quart problema: més enllà de les noves PAAU, els altres estudiants "oblidats" van ser els estudiants de mòduls (els diferents Cicles Formatius de Grau Superior: CFGS). Per a ells, l'accés a la Universitat (que és també, semi directe: han de superar un examen) se'ls va endurir ja que necessitaven 2 punts més que el curs passat per accedir a carreres amb més demanda. Això es devia a l'augment de joves que volien iniciar una carrera universitària o continuar estudiant a la Universitat (segones carreres, etc.). Aquest augment es deu a la crisi econòmica, que davant el panorama laboral (estar a l'atur o treballar de la forma més indigne i precària possible), els que poden fan un esforç econòmic, i inverteixen els seus ingressos, en educació superior. Això farà augmentar el número d'universitaris aquest curs. Amb l'aplicació de Bolonya ja prou desenvolupada, com es podran fer Seminaris (i debats, treballs en grup, tutories, etc.) ara que les aules encara s'ompliran més d'estudiants? Sense els recursos addicionals promesos pel Ministeri d'Universitats durant les ocupacions, però que després, no se n'ha sabut res de la seva concreció? Aules encara més massificades es trobaran els nous estudiants de la nova selectivitat. Pitjor de com ens les varem trobar nosaltres. Em sembla a més, que no han augmentat places per tant, hi hagut més competència entre els estudiants que es van presentar a les PAAU. Aquests són alguns dels problemes que he anat escoltant de gent propera, familiars i amics; però n'hi ha una llarga llista. També n'hi ha d'altres, com les quotes d'estudiants de FP que poden accedir a cada carrera universitària. A més, creant divisió entre estudiants de Batxillerat i els de FP que volien més places.

Com comentava un estudiant de Formació Professional, David Martínez, a l'AVUI+El Punt, "el desajust que s'ha produït evidencia la precarietat i la rapidesa amb la qual s'apliquen els canvis".
 
2) La utilitat dels sindicats d'estudiants per solucionar aquests problemes: la veu dels estudiants de Batxillerat
És ben cert, que alguns d'aquests problemes denunciats per l'AJEC han estat solucionats amb canvis legislatius (alguns, són disposicions transitòries) per tal de que als estudiants que s'havien matriculat del Batxillerat quan encara no sabien "les noves regles del joc" de la nova selectivitat, no els afectessin gaire aquests canvis i no els perjudiqués greument en el seu futur. Algunes notícies i escrit de l'AJEC, al respecte d'aquests arrengaments:

Accedir a la Universitat és ara més difícil per als alumnes de cicles formatius

La nova normativa endureix les condicions d’accés a la Universitat per als estudiants de CFGS que necessiten 2 punts més que el curs passat per accedir a les carreres amb més demanda. L'AJEC atribueix l'augment a la improvisació i l’arbitrarietat de les administracions en l'elaboració del reglament.

L’Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) vol denunciar que, com ha reiterat en diverses ocasions i ha quedat corroborat per les dades presentades aquesta tarda pel conseller Huguet, els criteris d’accés a la Universitat pels estudiants de Cicles Formatius són arbitraris i injustos. La nova normativa ha fet augmentar un 20% la seva nota de tall a les carreres més demandades i ha impedit el seu accés a 3 carreres, la nota de tall de les quals és superior a 12.

Per accedir a Medicina els alumnes de CFGS han de tenir, de mitjana, una nota del curs de 9.80 (sobre 10).

L’AJEC exigeix que:

Les Universitats i el Ministeri d’Educació assumeixin les responsabilitats d’aquest greu perjudici pels estudiants dels cicles formatius i expliquin els criteris polítics i acadèmics de permetre els alumnes de Cicles Formatius d’accedir en major o menor proporció a determinades carreres.
Que es mantinguin les quotes pels alumnes de CFGS pel curs vinent, degut a que encara no es coneix l’estructura de les proves de la selectivitat de Formació Professional que la regulació estatal estableix que s’ha de començar el curs vinent. Exigim que aquesta prova no es realitzi fins que els criteris siguin debatuts per la comunitat universitària i es puguin publicitar suficientment perquè els alumnes triïn la seva via d’accés amb tota la informació i les garanties.

El Ministeri d’Educació assumeix les demandes de l’AJEC i modifica els criteris d’aplicació de la selectivitat per aquest curs

Orden EDU/268/2010, de 11 de febrero, por la que se modifica la Orden EDU/1434/2009 (publicado en el BOE de 13 de febrero de 2010).

1. Para los estudiantes que estén cursando en el año académico 2009-2010 el segundo curso de bachillerato, que se presenten en el año 2010 a las pruebas de acceso a la universidad, y que se vean afectados por el cambio de adscripción de un título universitario a una rama de conocimiento, la nota de admisión incorporará las calificaciones de las materias de la fase específica, independientemente de que estén adscritas, según el anexo I del Real Decreto 1892/2008, de 14 de noviembre, a la nueva rama de conocimiento del título al que quieren ser admitidos.


L'Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) ha aconseguit tres canvis normatius en els últims mesos

Què ha canviat?

1: El sistema de ponderacions (competència compartida entre el Ministeri d’Educació, el Departament d’Ensenyament i les Universitats) es va publicar més d’un any després que els alumnes s’haguessin matriculat del batxillerat i canviava la normativa d’accés per a 4 carreres. Els alumnes que volien estudiar Psicologia, INEFC (ara anomenat CAFE), Logopèdia i Teràpia Ocupacional des de la modalitat de lletres havien quedat en desavantatge respecte els de ciències que entrarien preferentment.
El Ministeri, després d’una reunió de l’AJEC i d’una concentració que aquesta entitat va convocar el 16.12.10 a Plaça Sant Jaume amb més de 2.000 estudiants, va publicar una rectificació al BOE (13 de febrer) on recuperava el dret d’aquests estudiants d’accedir en igualtat de condicions.

2: El sistema de ponderacions estava ple d’incongruències com ara que per accedir a Arquitectura, l'assignatura de Dibuix Tècnic puntués menys que Biologia; que per cursar Administració i Direcció d'Empreses (ADE) puntués més Física que Economia de l'Empresa o que per fer Musicologia puntués més Geografia que Anàlisi Musical.
Això era competència de les Universitats de rectificar-ho. L’AJEC va presentar una proposta alternativa de ponderacions que totes el ple de Consell Interuniversitari de Catalunya va acceptar el 17 de març de 2010.

3: Que els alumnes que ja s’havien examinat de la selectivitat comptaven amb una nota sobre 10 enlloc de sobre 14 en el cas de voler canviar de carrera. El 8 de maig el Ministeri publicava al BOE la rectificació. Aquest any es ponderaran automàticament les assignatures de modalitat per tal d’obtenir una nota sobre 14
i competir en igualtat de condicions respecte als alumnes d'aquest curs.

El CUR, disposat a recolzar una rectificació de les ponderacions de la nova selectivitat per aquest any

A la reunió mantinguda avui amb representants de l’Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC), el Comissionat d’Universitats i Recerca, Joan Majó, s’ha mostrat obert a recolzar una revisió dels criteris de ponderació de la nova selectivitat per aquest curs tal i com planteja l'AJEC. Descartada la possibilitat de pujar les ponderacions per a totes les assignatures optatives, la setmana vinent l’AJEC li farà arribar al CUR una proposta de modificació de les ponderacions atenent a cada cas per impedir que es donin les incongruències que presenta el sistema tal i com està plantejat actualment. El CUR haurà de fer arribar una proposta al Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) que és qui té la competència d’aprovar la modificació definitiva.
Des de l'AJEC s'espera que el procés es porti amb la màxima celeritat possible degut a la proximitat de les proves, que es faran al juny, i els perjudicis que la manca d'informació i el desconcert poden comportar als estudiants.

Universitats accepta la proposta de ponderacions de l'AJEC per aquest any

Tots els Rectors i Rectores de les universitats catalanes han aprovat una modificació del sistema de ponderacions per la selectivitat d'aquest any que recull totes les demandes de l'Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC). Aquest nou sistema elimina les nombroses incongruències que presentava el sistema anterior i garanteix que les assignatures que ponderin a 0.2 per a un Grau siguin les mateixes, independentment de la universitat que l’ofereixi, consolidant el model de selectivitat defensat per aquesta entitat en tot el procés de diàleg i negociació.

Podeu trobar el sistema de ponderacions definitiu per l'any 2010 aquí: http://issuu.com/asqt/docs/ponderacions_2010_definitives.
Finalment els estudiants que ja tinguin aprovada la selectivitat no s'hauran de tornar a examinar per apujar nota tal i com demanava l'Ajec i la PECS. Ho publicava dissabte el Ministerio al BOE. http://www.boe.es/boe/dias/2010/05/08/pdfs/BOE-A-2010-7330.pdf

3) Enllaços per complementar la informació i les opinions al respecte 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Article "Salut mental i capitalisme: Què en diuen les dades i certa filosofia?"

Gràcies per ser el meu amic