De la Facultat a la UB



ELECCIONS A DELEGATS A LA NOSTRA FACULTAT

Imatge home facultatJo vaig insistir en que el Consell d'Estudiants (per fi amb un reglament i per iniciar el seu primer funcionament ordinari) -al qual representants d'estudiants d'EPA i jo com a portaveu d'EPA varem intervenir en la redacció del seu primer reglament-, i per tant, el sistema de delegats que impulsava EPA, es dugués a terme aquest curs per impulsar-ho de forma immediata per qüestions de tràmit i de visualització de la figura del delegat. Per això, les eleccions de delegat (amb informació a les portes de les aules i informació del Secretari del Deganat Àlex Casademunt, i president de la Junta electoral) ja s'han dut a terme. La secretària del Degà i la gent del PAS també han fet molt bona feina. Però, el meu error (en les presses) i la falta d'interès (m'imagino) dels estudiants de la Facultat de Polítiques i Sociologia de la UAB, fa que faltin candidats a delegat, per exemple, a 2n curs, per a les eleccions a delegat del proper dilluns, no, l'altre. Jo em podia haver presentat a 2n curs, i algun amic meu també, però només fem alguna classe (jo de lliure elecció).

EPA es posiciona neutral pel que fa a les eleccions a delegat (no demana el vot per ningú perquè un delegat representa un seguit de grups classe, i té un perfil representatiu tècnic i no polític). No volíem polititzar el procés; però si demanarem que la gent voti i participi de la campanya electoral.
Finalment, però, ens varem presentar dos membres d'EPA (i ens varem activar per buscar candidats) -Joan Miquel Roig i jo mateix- per falta de candidats (vàrem informar-nos de quants n'hi havia uns dies abans de tancar el període d'inscripció de candidatures) i es va presentar també, un company que ens és proper. Això si, amb la intenció de representar tècnicament (problemes concrets amb les dates d'exàmens, etc.) els grups classe, i no per fer representació política estudiantil. Per això, EPA, ja té representants d'estudiants a la Junta de facultat; fent molt bona feina. Per això, cap d'aquests representants, que a més, ja tenen un seient al Consell d'Estudiants com a tal, es van presentar. Com a associació d'estudiants de la facultat també tenim un seient (un representant de l'associació) per presentar projectes associatius (una de les funcions del Consell d'Estudiants).

És cert que el fet que unes companyes de classe em diguessin que seria un bon delegat, em va fer decidir que per 4t em presentés i així estigués present en el Consell d'Estudiants. Seria un error, fer com l'altre cop, que no em vaig presentar a la Junta de facultat per (mirat amb perspectiva història) "estupideses" del moment.

DE LA FACULTAT DE POLÍTIQUES I SOCIOLOGIA, PASSANT PER LA DE COMUNICACIÓ I ARRIBANT A LA UB: FALTA I NO FALTA DE PARTICIPACIÓ ESTUDIANTIL POST-BOLONYA

Tant a les assemblees, com en les altres associacions d'estudiants (de representació política i sindical); la falta d'un número interessant de membres i activisme d'aquests; fa que la participació estudiantil institucional i no institucional es vegi diluïda i les funcions de control democràtic, reivindicació, queixa, transparència informativa i propostes que hauríem de dur el col·lectiu dels estudiants en les nostres facultats i Claustres es vagi reduint. És cosa de tots. Hi ha gent que treballa o d'altres que no tenen temps perquè estan enfeinats en d'altres qüestions (associats en ONGs, etc.). Ok. Hi ha gent que no els interessa, i tenen tot el dret a no interessar-los i desentendre's però una part d'aquests alhora són molt crítics. Jo crec, que entre tots podem dedicar una mica de temps; és gestió de l'horari, però és que el temps que hi dediquis depèn de la teva lliure elecció, però per exemple, votar entre classes no et costa res (els parlo als que critiquen constantment o als que demanen solucions i no n'aporten dintre del món universitari i per part d'estudiants de totes les universitats catalanes).

Hi ha de tot, com a tot arreu. La situació està molt millor a la Facultat de Comunicació on hi ha la plataforma estudiantil Junts. A Junts, li tinc molt de respecte pel seu activisme i per la bona feina que du a terme, i li dono tot el meu suport públic de cara a les pròximes eleccions d'estudiants a la seva Junta de Facultat- ha aconseguit presentar tots els candidats. En canvi, l'Assemblea no. Allà doncs, les coses no pinten tant magres pel que fa la representació estudiantil i la facultat és més gran, i a més, no està tant vinculada a la política com la nostra.
A la UB, també hi hagut molts problemes en presentar candidats a representants d'estudiants. Què ens està passant com a estudiants? 

Ho exposa aquí (Eleccions a la UB: el 9% de l’alumnat no tindrà dret a queixar-se!) en Jesús Palomar de la UB.

És realment preocupant.Hi pot haver tres causes:
- Passotisme generalitzat per la cosa pública, que evidentment, també afecta el món universitari.
- La no visualització de la utilitat de la participació estudiantil.
- La no promoció per part de les institucions universitàries de la seva presència (no passa a tot arreu, però en aquests casos pot ésser una causa).

El bloc de l'Enric Canela parla d'aquest escrit: Representació estudiantil
     

Comentaris

Jesús ha dit…
Gràcies per enllaçar-me l'article al teu bloc...la veritat és que sap una mica de greu que la comunitat d'estudiants es mobilitzi només quan hi ha conflictes....quan sovint els conflictes es coneixen, i a vegades es poden combatre, abans des d'òrgans de representació...
Vaig ser durant dos anys membre del consell d'estudis de Gestió i Administració Pública de la UB amb un èxit important: erem més estudiants, presents, a les reunions del Consell que professorat...això ja feia, de facto, que totes les nostres propostes fossin acceptades i que totes les seves propostes haguéssin de ser, necessàriament, pactades amb nosaltres....
Ho vam fer millor o pitjor, però no ens ho van fer!
Joan G. ha dit…
A tu. A mi també em sap greu però els meus companys i jo estem fent tot el que podem, i les noves generacions d'estudiants no acaben de respondre.
Algun cop ha passat això que expliques de més estudiants que professors. Però això no feia que es tiressin endavant, gràcies en part, a que les Juntes de facultats i els Claustres tenen menys poder de decisió que abans per la LOMLOU.

Sigues conscient que el que vas/vareu fer, no té preu i que en podeu estar ben orgullosos.

Sort.

Entrades populars d'aquest blog

Article "Salut mental i capitalisme: Què en diuen les dades i certa filosofia?"

Gràcies per ser el meu amic