Baixa la participació a Polítiques i Sociologia, i a Comunicació

Aquesta és la dada més rellevant. Perquè és la que caldrà reflexionar entre tots els que creiem en la democràcia universitària i la participació estudiantil que se'n despren. Ara bé, no per això, no cal felicitar als que han fet bona feina a la Facultat i han guanyat els comicis electorals. A Comunicació ha estat així. A la meva facultat, on la meva associació (EPA) demanava la participació però no ha fet campanya activa ni ha presentat candidats, i la resta (Assemblea i PEF) estan desaparegudes. Caldrà no una reflexió; sinó, més d'una. És més, comparant Comunicació amb la nostra facultat, queda clar que no té cap lògica que la nostra Facultat tingui aquests resultats; inferiors als de Comunicació.

Aquests han estat els meus missatges al Facebook i a ells em remeto.

(Sobre la Facultat de Comunicació) Felicitats a l'associació d'estudiants Junts de la Facultat de Comunicació: ha aconseguit 19 dels 19 representants d'estudiants a la seva Junta de Facultat. Ja fa 3 anys que treballeu per la vostra facultat i heu guanyat tots els comicis electorals. Teniu el suport dels estudiants: podeu estar orgullosos! Ara bé, la pa...rticipació em diuen que ha baixat, caldrà com a la nostra facultat, una reflexió.

(Sobre la meva Facultat) Gràcies pels que heu anat a votar a mi o en blanc. Merci! Felicitats a la resta

Només 23 vots per l'Hervé i és el que n'ha tret més: aquest és l'interès per la cosa pública que hi ha en els estudiants de la nostra facultat?
Avui és un dia per a l'autocrítica per als estudiants de la facultat: tots hi hem perdut. Llavors no reclamem més democràcia, perquè seria incoherència, i els errors es poden perdonar, però la incoherència és més difícil de perdonar.
1) Crec que tenia dret a un dia de crítica pel que fa als estudiants de la Facultat, incloent-me com a tal. De forma genèrica i sense matisos, per poder ser punyent. Estic passant una fase "pessimista" amb la societat -cada cop li dono més raó al meu molt bon amic Casanella sobre quin percentatge de "solidaris" i "no egoistes" hi ha a la UAB-. 
2) Jonatan. L'autocrítica per part meva és constant. Sembla que no em coneguis... precisament per això, tenia "dret" a fer aquesta reflexió. I crec que és força encertada. 
3) Que no he fet gaire campanya? Cert. Que m'ha donat igual que els que coneixien l'Hervé o jo em votessin o no? Cert. Però tot això, ho hem fet perquè EPA no vol vincular als delegats amb una representació política o amb la mateixa EPA. Volíem delegats que siguin representatius de tots, amb un perfil tècnic, per agilitzar qüestions de problemàtiques concretes amb els exàmens, el programa de l'assignatura, l'horari, etc. Per això, va ser al final, quan vaig decidir presentar-me a delegat (perquè la gent no s'havia presentat tot i que els ho vaig informar). Jo, la "cadira" al Consell d'estudiants, ja la tenia assegurada com a portaveu d'una associació d'estudiants. Però, clar, volia entrar amb més legitimitat democràtica.

4) Si no has anat a votar i ho has fet amb consciència, Francesc, em sembla molt bé. Això és que ets coherent amb la teva ideologia anarquista i has fet "abstenció activa". Jo a aquests (tinc algun amic i familiar que ho és) mai els demano que vagin a votar en blanc o nul (com a última opció) ja que entenc la seva postura. Ara bé, Francesc, si no fossin anarquista (o anarcocapitalista), em seria difícil entendre-ho. A no sé que estiguem parlant del típic menyspreu dels liberals per la participació i la democràcia, basat en el seu individualisme recalcitrant, i per tant, en la seva posició privilegiada en l'estructura social. Però, veig, que tampoc és això, sinó que no creus que hagim de votar els nostres delegats. És més, pel que llegeixo, dius que no vols ni la seva existència. Doncs, llavors, m'agradaria saber qui farà les funcions d'interlocutor legítim amb el professorat, el deganat i els representants d'estudiants, tant al Consell d'Estudiants com de forma informal. Ho faràs tu com a classe? Tu representaràs individualment els interessos del teu grup classe? Consideres que no existeixen tals "interessos", per tant, quan el grup classe té problemes perquè s'ha incomplert el programa de l'assignatura, el professor ve tard, la majoria d'exàmens es fan en dates molt properes o qualsevol altre problema a l'aula del qual EPA desconeix i li és de difícil gestió. Qui farà aquestes funcions? No és útil aquesta figura? Més enllà de la respectable crítica, que aportes com a alternativa? EPA ha intentat dur-los tots a Junta, però a nivell de Junta aquests problemes són de difícil gestió i les solucions arriben tard, molt tard, per molt bona intenció i feina que facin els meus amics juntaris d'EPA a la Junta de facultat. 

5) Els delegats representen diferents grups classe perquè així ho varem decidir les associacions d'estudiants (l'Assemblea Meritxell no va participar-hi, i això és responsabilitat seva, no meva) i els representants d'estudiants de Junta i Claustre. Sinó hi havia massa delegats, i veient els buits que hi hagut, encara sembla que hi hagin "masses" perquè la gent no es presenta. El delegat representa cada grup classe. Però són qüestions menors, que tenen fàcil solució si hi ha una gestió àgil: per exemple, explicar al professor que la majoria de la classe es queixa que no ha donat tot el temari i que no l'ha de posar a l'examen. Al Consell d'Estudiants, intentaré dotar d'eines als delegats per si el professorat no els fa cas, a través de la meva experiència i així aportar l'últim gra de sorra a la facultat. Informar-los del Síndic de greugues de la UAB, etc.

6) L'interès del Rectorat és debilitar les Assemblees a través de la creació de la figura dels Consells d'Estudiants. Almenys és el que intueixo i vaig respondre a una entrevista a l'ETC. No tinc cap problema a considerar que és una estrategema. A mi però (i a la majoria dels estudiants) més igual. Jo el que vull és solucionar problemes. Els delegats són un instrument proposat per EPA (i PEF), per demanda dels estudiants, per millorar la participació d'aquests i per agilitzar les solucions a problemes concrets. La resta per mi, és perdre el temps en debats estèrils (amb tots els respectes eh, Meritxell). EPA fa feina per la Facultat. Quina feina fa l'Assemblea, i en aquests moments la PEF? Això és allò important. I ja m'agradaria que PEF existís com a tal, i l'Assemblea participes més; però em sembla interessant posar-ho també de manifest.

7) Els hi dura fins al novembre ja que aquest Consell d'Estudiants i aquest sistema de delegats impulsat pels representants d'estudiants d'EPA, està en fase de "proves". És el primer cop que es du a terme tot aquest nou espai de participació estudiantil, i volem que els propis delegats li donin forma, despolititzant els temes dels grup classe.

Comentaris

Marc ha dit…
em sembla una mica absur que parlis que tant la PEF com l'Assemblea estan desaparegudes. Quan és reuneix la EPA?

L'Assemblea ha seguit fent la seva feina, segueix tenint els seus projectes i els seus objectius i sobretot és la única, ara per ara, que és segueix reunint cada dimecres. No se Joan, la teva línia de que sou el millor que podia passar a la universitat està fallant, et recordo que un dels delegat, el de 2n, només ha aconseguit 1 vot. Possiblement ha arribat l'hora de fer les coses bé no? una persona un vot? una mica més d'humilitat i sinceritat, el vostre consell d'estudiants ha fracassat sense començar.
Joan G. ha dit…
Pel que fa al Consell d'Estudiants, heu estat desapareguts; menys enllà de que algun dels vostres es presentés. Una altre cosa és que pel que fa a la Plataforma del Prim esteu col·laborant i força.

Pel tema de les reunions d'EPA: com bé insinues, últimament ja no ens reunim els dimecres; sinó que ho fem quan ens va bé; perquè els horaris de la majoria eren incompatibles amb estar els dimecres a les 12h en una aula. Tot i això, de tant en tant, alguns si que ens reunim els dimecres a les 12h a l'aula 2; si podem i ens va bé; com t'he dit abans.

Jo crec que EPA és la millor associació d'estudiants que ha tingut la UAB en molt de temps per les propostes que està tirant a la Junta de Facultat i per l'empenta de la seva gent. Això no vol dir que la resta, sigueu "una merda"; parlant malament.

En Roger Ubach, és un àcrata, lliurepensador, que col·labora tant amb nosaltres com amb d'altres associacions d'estudiants. No es pot dir que és d'EPA; tot i que a mi m'agradaria que ho fos.

No és el "nostre" Consell d'estudiants; sinó el de "tots els estudiants de la Facultat". I si; reconec que podria haver anat una mica millor; però l'estem tirant endavant.

Entrades populars d'aquest blog

Article "Salut mental i capitalisme: Què en diuen les dades i certa filosofia?"

Gràcies per ser el meu amic