Enric I. Canela: Segregar, elitització

Segregació escolar

Enric I. Canela

La Fundació Bofill ha tornat a denunciar coses polèmiques. Denuncia que un de cada tres instituts separa els alumnes per capacitats.

Segons els experts, això estigmatitza els alumnes amb menys capacitat i empitjora els resultats globals del sistema educatiu català, ja que està demostrat que no redueix el fracàs escolar.

Diu que l’Educació Secundària a Catalunya és fonamentalment comprensiva, és a dir, que tot l’alumnat té un mateix currículum i unes mateixes condicions d’escolarització amb independència de les seves capacitats.

Jo reconec no saber gaire de mètodes o models. Jo provinc d’un sistema en el que l’ensenyament no estava tan democratitzat, vaig anar a un bon col·legi, els Escolapis de Balmes. No crec que el model fos “comprensiu” perquè als quatre anys de Batxillerat hi havia una revàlida i la gent que no donava bons resultats sabia, no sé si li deien o no que no era aconsellable que seguis el Batxillerat superior.

Crec recordar que els resultats eren millors.

Imagino que un model comprensiu deu ser bo, però amb dues condicions, que no es limiti als més capaços, cosa que també ajuda a baixar la mitjana (i d’això no he sentit res) i que hi hagi prou recursos per atendre els que tenen més dificultats. Suposo que la segregació, si en lloc d’ajudar-los a progressar, els tracta com a rucs si que estigmatitza. Si se’ls separa per ajudar-los a progressar potser s’aconsegueix que arribin més lluny.

Disculpeu els experts l’atreviment, només puc parlar de les meves vivències.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Article "Salut mental i capitalisme: Què en diuen les dades i certa filosofia?"

Gràcies per ser el meu amic