Vincular societat i universitat

No vull una universitat que estigui fora de la "realitat", una mena d'espai de llibertat fora de la realitat quotidiana. Si, que sigui una universitat model, un exemple a seguir (treballadors amb drets laborals i treball digne, etc.). També vull que hi hagi relacions amb tota la societat. Evidentment dintre d'aquesta societat també hi ha el món privat. D'entrada aquest ha d'estar fora de les institucions. Això ha de quedar clar. Estar al Consell Social no és un lloc on les grans empreses opinen, sinó on decideixen on dedicar els diners públics a la universitat corresponent on estiguin representats els seus consellers. No vull substituir i regalar mà d'obra a empreses que podrien contractar a investigadors i grups de recerca privats o públics per fer les seves recerques en R+D fora de la universitat. Allà tota recerca ha de venir de l'interès social, d'una decissió del grup de recerca i de les línees de recerca de la universitat. No de la empresa. Josep Ferrer diu que es pot col·laborar on la universitat i la empresa treguin beneficis comuns. Recordava que no calia fer "xapusses" com la que va fer ell amb ENDESA on va acabar en condició de desigualtat el contracte de col·laboració de la universitat envers els compromissos de la empresa electrica. Com es vincula llavors?

Aquí uns comentaris interessants sobre el tema: 11

Joaquín
- 29-08-2008 - 12:16:18h

O se imaginan una facultad de medicina financiada por la industria farmaceútica. Eso de la privatización del conocimiento no puede ser bueno, sobre todo, para el conocimiento

Javi
- 29-08-2008 - 13:04:00h

No tengo muy claro si estoy a favor o en contra de esta medida. Por un lado he podido comprobar con mis propios ojos cómo funcionan en Alemania eso que el gobierno llama "campus de excelencia", y lo cierto es que sí, que funcionan. Pero claro, hablamos de Alemania, donde se promueve la investigación sin cortapisas. Y creo que ahí está la clave (y esa es además la razón de que no lo tenga del todo claro en el caso de España): la investigación debe ser libre. Es decir, tú puedes dar dinero para la investigación, puedes también pedir cuentas sobre cómo se ha gastado ese dinero, sobre si se ha hecho de manera correcta o se ha despilfarrado. Lo que no se puede hacer en ningún caso es limitarse a invertir en la investigación que aparentemente va a ser más "práctica". Porque la Historia de la Ciencia nos da miles de ejemplos (y aun hoy día aparecen centenares de ejemplos más cada año) de descubrimientos e inventos que nos han hecho la vida mucho más fácil y que surgieron como aplicación de unos principios, unos resultados o unas investigacioes que en un principio no resultaban aparentemente nada prácticas. Dinero privado: sí, pero las empresas deben comprender en primer término que la rentabilidad de una investigación no está (ni siquiera en la mayoría de las veces) asociada al caracter aparentemente práctico de la misma.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Article "Salut mental i capitalisme: Què en diuen les dades i certa filosofia?"

Gràcies per ser el meu amic