El resum de la setmana: Més beques (no tantes) i la campanya pro-Bolonya amb diner públic inclòs i altres coses
Com les tres últimes setmanes cada dissabte us exposo el resum "bolonyès" de la setmana. Avui toca la campanya pro-Bolonya que s'està duent a terme en tot l'estat espanyol, amb diner públic inclòs. També explicaré la situació a la UAB i citaré diversos articles contra el Procés de Bolonya.
Perdoneu-me d'avançada pel meu to en aquest escrit, perquè serà especialment sarcàstic.
1. Més beques i la campanya pro-Bolonya arreu de l'estat espanyol amb diner públic i promocionada per tothom.
Mitjans públics, privats, opinòlegs, Governs autonòmics, rectors, estudiants poc representatius [per cert, i la Taula Rodona? no hi aniran assemblearis que són els de les protestes i els més crítics?], etc. Sembla que tothom s'hagi posat d'acord en defensar el Pla de Bolonya, el Pla, no l'EEES, no una millora en la Universitat Pública, no una millora en el seu finançament (algun comentari afegit si), etc. Una campanya descarada del Govern espanyol, amb una Ministra acabant de fer el seu "tour" per les universitats, menys a la UAB, on hi ha més merder (i històricament s'han boicotejat actes, cert) però també on hi ha els millors anti-Bolonya o crítics amb el Procés. No s'hi ha passat per no quedar malament argumentativamet. Va anar a la UPF que allà són tots estudiants que no treballen gaires hores a part de l'estudi, perquè la pròpia universitat "pública - fatxenda d'èlit" tria els "perfils" dels seus estudiants. Un filtre com un altre.
L'altre dia a Aragón Televisión vaig veure només 2 crítics al Procés (els dos contraris i que volen la paralització almenys temporal) de 20 o més contertulians i opinadors del públic. Un debat on no hi va haver debat. Gaceta Universitària i altres revistes universitàries i estudiantils.. Des de la UAB el fulletó de Jornades de Portes Obertes.
I amb diner públic les pròpies universitats amb webs descaradament imparcials i pro-Bolonya (no hi ha cap espai crític -quelcom vergonyós per una institució com la Universitat Pública-). En toc bromista criticant als crítics. La veritat, tot plegat lamentable. Però és normal. És el govern democràticament elegit qui fa valer la seva força. I els empresaris que se'n podran aprofitar (beques-crèdit, els projectes d'Universia, etc.).
Ara des del Govern espanyol prometen beques.
"s'ha aprovat una inversió extraordinària de 37 milions d'euros per doblar les beques que s'atorguen a estudiants de grau i màster"
Ja veurem què passa. ZP promet molt i com sempre: o la meitat o res de res. I també volen fer una campanya a l'estil de l'euro. A més d'un finançament públic addicional. Només per aquest any (contem en que pot ser una trampa perquè amb només un any no es fa la reforma):
"La implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), es decir, Plan Bolonia, contará este año con un crédito extraordinio de 127 millones de euros, según el Plan de Acción 2009 aprobado ayer por el Consejo de Ministros."
No m'agrada que es gastin diners en estupideses. Si, si. Això és estúpid. Això és gastar-se els diners en els mal gastaments que ja fan les universitats catalanes (fulletons, webs, etc.).. Llavors no tenim diners per PDI! [això ho va dir el Govern de Catalunya] Però m'agrada la comparació: Bolonya és com l'euro, ja t'ho poden vendre com "ser a Europa", que és una farsa.
Sort que sempre hi ha gent que voluntàriament i sense diners pel mig contribueix a la contrainformació: http://bolonyaperabatxillers.wordpress.com
Bons articles d'Especial Bolonya:
- L’opinió independent: fonamentalistes i sofistes bolonyesos
- MEMÒRIES DE LLUITA DEL MOVIMENT ESTUDIANTIL COLOMBIÀ
- RECULL D’ARTICLES SOBRE BOLONYA COMENTATS
- La calma d’abans de la tempesta
- Treballar en el Telepizza és coneixement superior (amb contestació)
- ANÀLISI PROVISIONAL DE L’ESBORRANY D’ESTATUT UNIVERSITARI
2. Empresa és la clau per Huguet. La nova ofensiva i hi ha plans d'estudi en que intervé la empresa.
El Conseller Huguet [al vídeo de baix] que no sap ben bé perquè li ha tocat Universitats (per això té la "esclava " comissionada) intenta que col·labori amb la empresa, perquè cal "resultats" en la Universitat per la societat (bàsicament grans empreses que són les que tenen poder i riquesa). Diu que ell si defensa l'estat del benestar, perquè Xina pica fort. Perquè està en joc el model de democràcia social, etc. Perquè cal ser "productius". Doncs, cal dir-ho ben alt. A la societat els estudiants universitaris no li devem res. Quan sortim, la externalitat positiva ja serà retornada (cultura, formació, etc.). El que cal és ser més eficaços i fer bé la feina i no encantar-nos: millorar la docència, promoure la motivació i la cultura de l'esforç, etc. A mi que em parlen de competitivitat? De competir? Que no som una empresa carai, que sembla que no ho entenguem. Competir és absurd i molt negatiu: comporta no millorar en qualitat perquè comporta: estrès, reducció de costos, etc. Comporta precarietat. La batalla ideològica i la mediàtica ha començat. Per això cal que els lamentables actes d'alguns quedin al marge, i els presentables surtin a la llum per atacar aquesta nova ofensiva.
La nova ofensiva és vincular la sortida de la crisis amb la "rentabilitat social de la Universitat", ho sigui, el concepte mal usat de "societat del coneixement" i que ens comportarà molts maldecaps. Ho sigui, la Universitat al servei del què passa en la societat per sortir d'un embolic que ens ha possat el món privat [això ara], etc.
Un molt bon exemple de mercantilització de la Universitat Pública a Catalunya entorn la nova ofensiva privatitzadora: http://aciencies.wordpress.com/2009/01/30/uab-sala-autonoma-signa-una-alianca-empresarial-en-recerca-i-innovacio/ (Font fiable de l'acord Empreses-universitat-Govern). Parlem del cas, assolir que els resultats de la recerca internacionalment siguin més valorats no em sembla malament, ara això és cosa del número de citacions en divulgacions científiques i no sé que té a veure que una empresa i una universitat privada hagin de firmar res. A part de que es barregen moltes coses. Retòrica, altres temes que els signants no hi poden fer res [fer una AMB on viure i fer recerca per exemple], etc. En canvi, de seguida en el pla, veiem com el que és vol és captar ràpidament els universitaris cap a aquelles empreses signants (de la Cambra de comerç de Barcelona). Sota el nom d'economia del coneixement, es vol col·laborar Empresa i universitat. O al meu entendre és vol reduir la llibertat de les tesis doctorals (ja s'ha fet: es van anar reduint el temps de dur-los a terme, la temàtica, etc.) i ara han d'estar vinculats a una investigació de la pròpia universitat (per reduir costos, per fer-ho tot més "rendible"). No ens en recordem que molts grans descobriments surten de la reflexió constant i no productiu? No ens en recordem que la base d'una recerca és que tingui voluntat de ser objectiva, imparcial? Perquè tota la recerca ha de derivar cap a l'R+D+I de les grans empreses catalanes que no inverteixen ell per tot? Arrisquen més les PYMES dels índis i paquistanessos que els de grans empreses catalanes de sempre. La societat del coneixement és posar la Universitat -PDI, coneixement, material, infraestructures, temps, recerca- al servei de la empresa.. A molts els pot semblar bé però jo crec que ens hem de dedicar al que ja fèiem: formar, fer recerca vinculada internacionalment i elaborar i transmetre coneixement i virtuts. Ella vol innovar en això, doncs com no tenim diners per fer recerca en el que volem o en el que necessita el país, doncs endavant. Als rectors no els queda res més. Com diu el nou director estatal d'universitats, cal que les universitats públiques es busquin part del finançament del món privat. Això no és autonomia universitària (dret constitucional), etc. El diari avui exposa que els investigadors seran com empresaris. Malament si barregem coses. Aquest és el problema, el mercat no pot tocar la Universitat. Pot opinar el que vulgui el món privat però si comencem a col·laborar depenen dels diners privats, malament acabarem.
Una evidència de la empresa que ja fot mà als plans d'estudi [i jo que em penssava que l'únic cas que coneixia seria l'únic cas: una privada a València pel métode debat a internet -demanant opinió pre-vinculant al pla d'estudis-]: les farmacèutiques (aquestes tenen perill! No vulgueu saber que fan algunes al Tercer Món)
3. La lluita estudiantil arreu de l'estat espanyol (només comentaré i criticaré allò que no em sembla del tot bé)
- "Descansa En Pau Universitat Pública" Enterrament de l'Educació Pública 30 de gener a les 18:30h a Pl. Universitat - Crec que és exagerat el cartell (tot i que entenc que és millor fer coses que quedar-se quiet) perquè comporta un discurs massa sortit de to i poc definit en fets empírics (a part de casos que tots coneixem).
Zaragoza: La ACPU ocupó la ANECA local: Vídeos, fotos y test - Em sembla fatal la prepotència amb la qual se li parla a un funcionari de la ANECA. Continuo pensant que si ocupem tot, això se n'anirà cap un cantó (el de la okupació perquè si) que no m'agrada.
- Incidents i identificacions al Consell de Govern de la Universitat de València
¡36 DÍAS LECTIVOS DE ENCIERRO INDEFINIDO E ININTERRUMPIDO!
- "Estudiantes de la UdG se encierran de nuevo en la Facultad de Educación"
- Por qué decimos que el plan Bolonia privatiza la universidad
- LA LUCHA CONTINUA
- ¡Especulemos también con la universidad!
- Universitat: la democràcia assetjada (opinió a destacar, compartida)
4. Professors contra el Pla de Bolonya
La Asociación para la defensa de la Carrera Académica del Profesorado de la Universidad de Extremadura, integrada por un centenar de docentes --algunos de ellos exrectores, exdecanos y excargos de Educación en la Junta--, puso ayer sobre la mesa su rechazo a parte del contenido del denominado Proceso de Bolonia --adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior-- y a como está gestionando su implantación el rectorado.
Opinions crítiques entorn el Procés de Bolonya (i la mercantilització a Xile):
- La Universidad ante Bolonia Catedrático emérito de la Universidad Autónoma de Madrid. Filósofo y escritor.
- La escuela, gran mercado del siglo XXI: Un sueño enloquecido de tecnócratas e industriales
- El mercado en la academia
- La Academia en Jaque. Perspectiva Política de la Evaluación Universitaria en Méxic
- Qualitat de l´educació
- Crítiques o no: Opinions sobre la universitat
- Algú està del tot content amb el procés de Bolonya?
- No sigui que us oblideu de Bolonya
- La meva resposta a l’AEP de la UPF
5. Situació a la UAB: expedientats, cara de la UAB (debat), ferit per les ventades, notícies de la nostra facultat (al meu web), etc.
La situació a la UAB està centrada en els expedients. Clàusula de negociació en les ocupacions que alguna amiga i conegut (pro-ocupacions) m'han criticat com a causa de la inneficàcia del procés d'ocupacions que comporta el desgovern i dèscredit dels Rectorats i un cop molt fort per la institució universitària en general.
Tots els sancionats han exposat que o tots o cap:
"Davant aquesta resolució les persones expedientades volem manifestar: (...) demanem públicament que, o bé s'expulsin a totes les 31 persones a qui es va obrir expedient o bé que s'arxivin totes les expulsions i amonestacions."
Hi ha molt suport de l'àmbit d'on provenen els joves: expedientats la Esquerra independentista; però també d'arreu.
- La Intersindical-CSC reclama que els estudiants expulsats siguin readmesos a la UAB
- Mocions en relació als expedients (jo em pregunto si els regidors estan informats del tema) als ajuntaments per proposta de la CUP
- La CUP presentarà mocions als ajuntaments contra les expulsions i expedients d’estudiants de la UAB
- La rectora Ripoll a favor dels expedients
- Els estudiants expulsats de la UAB porten la seva lluita als plens municipals
"Una persona ha resultado herida al caerle encima un pino en la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) a causa del fuerte temporal de viento, que ha derribado más de una decena de árboles y ha obligado a los cuerpos de seguridad a desalojar el campus.
La persona herida iba caminando hacia la estación de los Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya cuando le ha caído encima el árbol, que le ha fracturado una pierna, según han explicado miembros de seguridad de la UAB.
(...) Tiempo después, se ha decidido evacuar el campus universitario de Cerdanyola del Vallès por motivos de seguridad.
En la zona de la Vila Universitaria, la caída de árboles en el tendido eléctrico ha dejado sin luz, entre otros, al Hotel Campus, donde se ha suspendido el Consell Nacional que Convergència Democràtica de Catalunya estaba celebrando."
El debat contra la cara de la UAB (la nova cara):
Joan Gil Oliveras|23-01-2009 09:57
Completament d'acord amb tu Arantxa. Anava a posar exactament el mateix.
Ja és hora de parar de fer el ridícul i perdre el temps "visibilitzant" el conflicte, o millor dit, creant-lo i portant-lo al límit com ha passat últimament a la UAB.
Joan Gil Oliveras|23-01-2009 13:10
Si comencem a usar arguments propis, ho sigui, arguments que no tenen cap més mena de legitimitat que la de la teva pròpia raó; sense tenir en compte la opinió de tothom, ni tampoc la del propi autor, anem malament perquè la Universitat no és un espai anàrquic. Ho dic "joan" perquè estàs iniciant un debat molt interessant, que podria acabar en el típic debat: Grafits, art o marranada? Grafits, llibertat d'expressió o limitació de la privacitat?, etc.; i no hi vull entrar perquè és un debat que no està consensuat. Hi ha una legalitat això si. No obstant, no és que sigui jo un anti-grafits; n'hi ha que són molt bons i a mi (argument propi) em semblen art i em semblen bé, però depenen en quins espais (n'hi ha que trenquen el paisatge històric de la ciutat i això que també és discutible a mi em fa molt mal), etc.
El cas és que això no només és "art" o "expressió del sentiments de l'autor"; sinó que ara és propaganda política, és "art polititzat". Evidentment és una acció autònoma d'un grup que no s'ha preocupat per saber la opinió de tota la comunitat educativa, que li és igual si això s'ha aprovat en Consell de Govern, i que encara és permet el luxe de criticar la obra. Això se'n diu anarquia i acaba sent una imposició.
Joan Gil Oliveras|28-01-2009 08:13
Al número 11 dir-li que té tota la raó.
Hem arribat a un punt d'argumentació en el que tot s'hi val i tot és tant relatiu (degut al no respecte a cap norma legal, etc.) que és impossible fer cap debat.
Com dius tu, no ens enganyem això és acabar amb l'obra d'art de l'anterior artista. No és un complement, ni un col·lage, és una altra cosa. Jo no li diria art, torno a repetir, ara és propaganda política.
El pitjor de tot és el que el debat no és sincer, perquè si ho fos, s'adonarien:
1. que justificar tot pel tot s'hi val és no anar pel bon camí
2. que val més ser sincer amb un mateix i reconèixer l'error
3. posar-se en el lloc ce l'altre (de l'autor) i pensar -de manera imparcial i objectiva- com et sentiries després d'això.
Vídeo de possesió de rectora: Acte de presa de possessió de la rectora.
Especial Bolonya degut a la taula rodona pel finançament ha exposat que:
"El grup parlamentari d’ICV ha fet seus els arguments estudiantils tot i remarcant que Bolonya “es pot aplicar bé”, que requereix finançament… Jugant a equivalències discursives… el tó i el contingut de les intervencions de CiU i del PP són calcats als d’AJEC; i els d’ICV als d’AEP. [veure: La trampa del finançament]."
Més notícies:
“Estudiantes de la UdG se encierran de nuevo en la Facultad de Educación”
A mi em fa molta gràcia això que heu posat això d’ICV = AEP. Ja cansa el mateix rotllo, a hores d’ara ja no us deu creure ningú. Per repetir una mentida mil cops, no es farà més veritat. Si t’hi fixes, el representant de l’AEP a la taula rodona, va parlar de la moratòria al Pla de Bolonya, etc. com a “pas previ” a una millora en el finançament.
I a títol personal, ho he dit molts cops, no sé perquè no es pot parlar de millorar el finançament i alhora criticar el Procés de Bolonya. Precisament és un discurs molt coherent. Criticar el Pla de Bolonya, sense posar al damunt de la taula cap alternativa, o cap proposta de millora de la universitat actual (que li calen canvis i amb això estarem d’acord) com ho és tenir un finançament públic suficient pel normal funcionament de la universitat no li veig el discurs ambigu. Precisament, el discurs es veu reforçat.
La LOU restringeix el finançament públic. És cert. Però i el finançament de cada CCAA? I la reforma de la LUC? Ja ho vaig dir en una xerrada en la ocupació de Polítiques, que el Pla de Bolonya no és un paquet uniforme, tancat i homogeni.
Les notícies de la facultat de la setmana:
- Un nou grup al Facebook
- Contestació sobre les pràctiques externes obligatòries
- Les Jornades de Docència al febrer (2008)
- Reaccions davant la possessió al càrrec del nou degà de la facultat
6. Selectivitat i castellà al Batxillerat: cap a pitjor
Se'm creen molts dubtes amb la nova selectivitat ja que no m'agrada gens: hi ha menys matèria, massa flexibilitat, exposa l'alumne a la competitivitat, és un filtre econòmic el tema de les llengües estrangeres a escoles privades, etc.?
7. Ciència a la ESO? I copia del Pla d'Acció del Govern espanyol (finançament per beques, infraestructures i Humanitats i Socials divulgació científica):
Perquè volen més estudiants de Ciència: «Hay que empezar a divulgar la Ciencia en la ESO, en la Universidad ya es tarde»
"APROBADO EL PLAN DE ACCIÓN 2009 PARA EL APOYO Y LA MODERNIZACIÓN DE LA UNIVERSIDAD ESPAÑOLA
- El plan prevé una partida extraordinaria de 37 millones de euros para becas universitarias de grado y máster en 2009, con lo que el presupuesto para las becas generales aumenta cuatro puntos porcentuales y pasa del 1,7 por 100 previsto a un 5,4 por 100.
- Asimismo, destinará 85 millones de euros a apoyar la adaptación de los títulos e infraestructuras universitarias al nuevo marco europeo.
- También, incluye una actuación pionera, dotada con cinco millones de euros que permitirá proyectar internacionalmente la investigación en ciencias sociales y humanas que se publica en español.
- El Plan de Acción 2009 contempla además una estrategia de comunicación y publicidad para explicar a estudiantes universitarios y de secundaria, familias, profesores y a la sociedad en general, las características y ventajas del Espacio Europeo de Educación Superior.
El Consejo de Ministros ha aprobado el Plan de Acción 2009 para el apoyo y modernización de la universidad pública española en el marco de la Estrategia Universidad 2015. La puesta en marcha y ejecución de este Plan servirá de base para que el Gobierno pueda alcanzar los objetivos previstos en la Estrategia, una iniciativa coordinada entre el Gobierno, las Comunidades Autónomas, las universidades y los agentes sociales y económicos encaminada a la modernización de las universidades españolas.
Con el Plan de Acción 2009, el Gobierno concreta su compromiso con una universidad pública de calidad, moderna, accesible a todos los estudiantes con independencia de sus posibilidades económicas, con proyección internacional y adaptada al Espacio Europeo de Educación Superior.
La Estrategia Universidad 2015, también aprobada hoy por el Consejo de Ministros, tiene como punto de partida el pleno desarrollo del Espacio Europeo en España y nace con la mirada puesta en el año 2015. Pretende situar a las universidades españolas entre las europeas que obtienen mejores resultados y sus campus más competitivos entre los de más prestigio y referencia internacional, así como apoyar la promoción y consolidación de las fortalezas del conjunto de las universidades españolas.
Mejora de becas y apoyo a la adaptación de títulos al EES
Las actuaciones incluidas en el Plan de Acción 2009 suponen una inversión extraordinaria de cerca de 130 millones de euros, dirigida a dar una respuesta concreta y decisiva a las diferentes inquietudes surgidas en torno a este importante proceso de modernización que aborda la Universidad Española.
En concreto, el Plan contempla medidas para que las personas y familias con más dificultades económicas puedan asegurar su acceso y permanencia en la universidad. Con este objetivo, hoy se ha aprobado una partida extraordinaria de 37 millones de euros para becas universitarias de grado y máster en 2009. Fruto de esta aportación adicional, el crecimiento en el presupuesto para las becas generales aumenta cuatro puntos porcentuales, pasando del 1,7 por 100 previsto a un 5,4 por 100, lo que supone disponer de 731 millones de euros en este ejercicio. Parte de estos recursos se destinarán específicamente a ampliar la convocatoria de becas para la realización de masters universitarios, lo que permitirá duplicar el número de estudiantes becados en esta modalidad, pasando de 3.800 a 7.600 estudiantes con beca.
Otra de las líneas de actuación aprobadas en el Plan de Acción 2009 es el apoyo a las universidades para la adecuación y modernización de sus infraestructuras y espacios, de forma que éstas puedan ofrecer un servicio público de más calidad y mejor adaptado a las nuevas metodologías docentes que exige el Espacio Europeo de Educación Superior. A este fin se destinan diversas partidas presupuestarias que suman 85 millones de euros.
Fortalecimiento de las humanidades y las ciencias sociales
Asimismo, el Plan hace especial énfasis en el fortalecimiento de las enseñanzas y proyectos de investigación en el ámbito de las humanidades y las ciencias sociales. Entre las acciones previstas en este ámbito, destaca una actuación pionera, dotada con cinco millones de euros, que permitirá proyectar internacionalmente la investigación en ciencias sociales y humanas que se publica en español. Además, se prevé la creación de un grupo de alto nivel formado por expertos de diversas disciplinas humanísticas, que abordará específicamente los retos de las ciencias humanas y sociales, y pondrá de relevancia su papel esencial en nuestra sociedad.
Estrategia de comunicación
Además, el Plan de Acción 2009 para el apoyo y modernización de la universidad pública española tiene previsto desarrollar una estrategia de comunicación y publicidad con la que se explicará a los directamente implicados en el proceso de adaptación en el Espacio Europeo de Educación Superior (los estudiantes universitarios y estudiantes de secundaria, familias, profesores y a la sociedad en general), sus características y las ventajas que implica, favoreciendo una información objetiva entorno al mismo.
Con el objetivo de facilitar la comunicación del Plan de acción 2009 para el apoyo y modernización de la universidad pública española, se ha procedido a simplificar su contenido en una declaración que incluye los principales compromisos con la universidad pública en los que se basa dicho plan. Entre estos compromisos destacan, la calidad de la universidad pública, la igualdad de oportunidades, la adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior, la apuesta por las humanidades y las ciencias sociales y la internacionalización de la universidad."
8. Per la educació i per altres temes es revolten a França i a Grècia
Comentaris
No és bo que l'empresa compri al sector públic el que aquest fa?
No és bo per al país?
Altra cosa seria si ho regalés.
A mi allò de potenciar emprenedoria mira, depenen com ho facin.
La resta no em sembla del tot bé, si.
Per cert, espero que lo de Mediapro no li hagi sabut greu pel to dels de l'AEP. XD
A mi no em sap greu el tema de Mediapró. Si serveis per aclarir coses... Vaig cercar tota la informació. Així tot, inclòs jo, en sabem més.
És que des de l'AEP-UPF també havien trobat que el seu to no era el millor.